کریمه

نویسنده

21 مهر 1403

دقیقا دو سال پیش بود؛
فطرس‌مدیا که همیشه رسانه‌ای پیشرو در به‌کارگیری فرم‌های جدید، شناخته شده بود، ماه‌ها پیش از فراگیر شدن استفاده‌های رسانه‌ای هوش مصنوعی، تولید یک سری برنامه با این فناوری نوین را آغاز کرد.روزبه، نام این سری برنامه بود که به ارتباط متقابل ایران و اسلام در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله می‌پرداخت. تصاویری که ساخت آن‌ها، روزها، از تیم تولید زمان، انرژی و هزینه می‌گرفت، این بار با هدایت‌گری متخصصین این فناوری، در دقایقی ساخته می‌شد. ماه‌ها گذشت و رفته‌رفته استفاده‌های هوش‌مصنوعی، مخاطبان رسانه‌ها را به وجد می‌آورد. حالا زمان رو کردن برگ برنده‌ای در دست فطرس‌مدیا فرا رسید. بازسازی تصاویر علمای سلف صالح شیعه. از تصویر کلینی و صدوق گرفته تا مجلسی و شیخ‌بهایی، عیدی عید فطر این رسانه به مخاطبان شد؛ اما بر خلاف آثار سطح پایین جامعه، مبنای بازسازی این تصاویر، تکیه بر گزارشات تاریخیِ باقی‌مانده از کتب تراجم در زمان حیات این عالمان و نقاشی‌های منسوب به ایشان بود. به واسطۀ همین پشتوانۀ علمی نیز به عنوان وایرال‌ترین محتوای فضای مجازی، نه تنها در جامعۀ فارسی‌زبان، بلکه در کشورهای عربی، ترکی و… نیز شناخته و پخش شد.

اما تیم هوش مصنوعی فطرس‌مدیا، به ساخت تصاویر بسنده نمی‌کرد. تقریباً همۀ موتورهای موجود هوش‌مصنوعی در دنیا، توسط این تیم بررسی و به کار گرفته می‌شد. از موتورهای ساخت سناریو و تولید متن گرفته تا بررسی سوژه‌های تاریخی به کار این تیم آمد. موتورهای بهینه‌سازی صدای نریشن‌های مستندها نیز هر ماه مورد استفادۀ تیم فنی قرار می‌گرفت. اما این‌جا هم ایستگاه توقف فطرس‌مدیا نبود…

در آستانۀ شهادت حضرت فاطمۀ معصومه سلام‌الله‌علیها، تیم هوش مصنوعی فطرس‌مدیا یک اثر ارزنده، با نام ” کریمه ”  در سطح استانداردهای جهانی تولید کرده است. زندگی‌نامۀ تصویری ایشان آن هم با ترکیب و بهره بردن از چندین موتور درجه اول هوش مصنوعی نظیر Runway ،Midjourney ،Gemini و غیره. هر آن چه در این اثر می‌بینید و می‌شنوید، از سناریو و تولید تصاویر گرفته تا متحرک‌سازی و تولید صدا، همگی تولید موتورهای هوش مصنوعی با هدایت‌گری متخصصین این فناوری است.

تمام تلاش تیم تولید محتوای فطرس‌مدیا در این سال‌ها ارائۀ محتوا و مفاهیم شیعی در فرم‌های نوین دنیاست تا جدا از هدف اصلی مجموعه که ترویج حکمت و دانش خاندان پیامبر رحمت است، مخاطبین امروز فضای بی‌راهۀ مجازی، راه و پناهی برای یادگیری و یادآوری باورهای دینی خود داشته باشند.

منابع:

موضوعات مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر یادداشت‌ها

آثار فطرس مدیا