۱-مطلبی که درباره ی اسم شیطان هست اینه که هم اسم عام است و هم اسم خاص،گاهی در معنی حقیقی خود بکار می رود و گاهی در معنی مجازِی، در منطق مکتب اهل بیت ع در تمام این معانی بکار برده شده ولی وقتی به شکل مطلق و بدون قرینه استعمال می شود قطعا مراد همان ابلیس است ولی گاهی مربوط به نفس هر آدم و گاهی منظور به آدمیزاد و گاهی شیطان جن .
۲- حتما با این باور و تفکر روبرو شدید که در بعضی ادیان یا حتی فرقه ی صوفی در اسلام که بسیار شایع است ابلیس را ملک میدانستند یا بعضا به او fallen angel مینامند،خوب ابلیس از ملائک نیست و طبق آیه ی قرآن از طایفه ی اجنه است.
۳ – شاید به صورت پراکنده واژه ی همزاد به گوشتون خورده باشه، بعضا با خرافات هم همراه بوده ولی در بحث همزاد، همراه هر فرزند آدم از مذکر یا مونث دو پسر برای شیطان متولد می شوند. الْحَسَنِ بْنِ ظَرِیفٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْآبَاءُ ثَلَاثَهٌ آدَمُ وَلَدَ مُؤْمِناً وَ الْجَانُّ وَلَدَ کَافِراً وَ إِبْلِیسُ وَلَدَ کَافِراً وَ لَیْسَ فِیهِمْ نِتَاجٌ إِنَّمَا یَبِیضُ وَ یُفْرِخُ وَ وُلْدُهُ ذُکُورٌ لَیْسَ فِیهِمْ إِنَاثٌ.
۴- راستی قرار هست ابلیس تا کی به وسوسه و فتنه ادامه بده؟ بسیاری از محدثین در این مورد بحث و گفتگو کردند که ابلیس تا چه زمانی زنده است ، که البته علامه طباطبائی در المیزان به این اشاره کرده که مدت زندگی ابلیس تا ظهور حضرت حجت است، وقتی به خدا گفت تا روز قیامت زمان بده، در جواب خداوند میفرماد که: تا روز معلوم که مراد از روز معلوم رد خواسته ی ابلیس و ظهور حضرت حجت بوده .
۵-شاید جالب باشه براتون که سازو کار شیاطین جنی برای وسوسه ی انس و جن چه گونه هست؟ شیاطین جنی که اکثرا فرزندان شیطان هستند بعلاوه عده دیگری از جنیان که با این شبکه همکاری می کنند ، یک ساختار سازمانی هرمی دارند ، عده ای مرده(MARADEH) و بزرگان هستند و مشغول ترویج گناهان عمومی و انحرافات اجتماعی هستند و عده ای دیگر افراد دون پایه که هر دو نفرشان گمارده بر یکی از فرزندان آدم هستند برای وسوسه و القاء
۶ – یکی از نوادگان ابلیس با نام هام ابن هیم ابن لاقیس ابن ابلیس به دست نوح ع توبه کرد ، و محضر تمام انبیاء را درک کرد ، خدمت پیامبر ص آمد و ایمان آورد و به ولایت امیرالمومنین ع اقرار کرد و از امیرالمومنین نماز و برخی آیات قرآن آموخت ، جنگ صفین در لیله الهریر در رکاب امیرالمومنین جنگید و صبح گاهان حضرت فرمودند ، هام به شهادت رسیده
۷ – در کتاب القطره نوشته شده که روزی حضرت امیرعلیه السلام،ابلیس را دیدند و با طعنه به وی گفتند که برای آخرت خود چه ذخیره کردی حارث، او اینگونه جواب داد که علاقه به جایگاه و حب تو که وقتی در نزد خدا بودم کلمه ای به من آموخت که بر کسی آشکار نیست و به صورت رمزی در کتاب خود یعنی قرآن به آن اشاره کرده و در نزد مردمان نهفته است و جز خدا و آنانی که علم در دلشان رسوخ کرده نمیدانند و وقتی خدا بنده ای را دوست بدارد پرده از چشمان او کنار میزند و آن نام را به او می آموزد و من آن سر را وقتی در عرش الهی بودم آموختم، آن اسم همان است که به سبب او آسمان ها و زمین را برپا داشته است و با آن میتواند در اشیا هرگونه بخواهد تصرف کند
۸ -اعتقاد ابلیس واقعا به چه شکل بود ؟با توجه به مهلت طلبیدن شیطان تا قیامت و خواستن حاجتش از خدا ، پیداست هم به معاد معتقد بود،هم اینکه نه تنها خدا را باور داشت ، بلکه خدا را قادر مطلق می دانست و معتقد بود خداوند قاضی الحاجات است ، اما قرآن او را کافر می نامد ، چون از پذیرفتن جایگاه حجت و خلیفه خدا سرباز زد..
۹- ابلیس با تمام هوشی که در فریب بندگان خدا به کار برده در نقاطی ناله سر داده و خود درگیر مکر خدا شده. اشاره است به پذیرفته شدن توبه ی آدم ابوالبشر ،بعثت نبی اکرم و روز غدیر خم و ماجرای کربلا که البته او معتقد بود که به واسطه ی شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تمام قاتلین وی وارد جهنم میشوند ولی خداوند به واسطه ی محبت و اشک بر امام حسین علیه السلام مومنین را مورد عنایت ویژه ی خود قرار میدهد . شی، تفسیر العیاشی عَنْ جَابِرٍ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: کَانَ إِبْلِیسُ أَوَّلَ مَنْ نَاحَ وَ أَوَّلَ مَنْ تَغَنَّى وَ أَوَّلَ مَنْ حَدَا قَالَ لَمَّا أَکَلَ آدَمُ مِنَ الشَّجَرَهِ تَغَنَّى قَالَ فَلَمَّا أَهْبَطَ حَدَا بِهِ قَالَ فَلَمَّا اسْتَقَرَّ عَلَى الْأَرْضِ نَاحَ فَأَذْکَرَهُ مَا فِی الْجَنَّه